پشتیبانی سایت!            8 صبح الی 5 عصر 09051947338
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. تاثیر دیابت بر لثه و دندان ها
تاثیر دیابت بر لثه و دندان ها

تاثیر دیابت بر لثه و دندان ها

  • ۸ مهر ۱۴۰۲
  • 0 لایک
  • 421 بازدید
  • 0 دیدگاه

تاثیر دیابت بر لثه و دندان ها می تواند بسیار جدی باشد. بسیاری از افراد دیابتی، مشکلاتی مانند خشکی دهان یا تورم لثه را تجربه می‌کنند که این موضوع امری طبیعی است. این مشکلات معمولاً ناشی از اثرات دیابت بر سلامت دهان و دندان‌ها است. ارتباط میان دیابت و بیماری‌های دندانی، به ویژه تأثیر آن بر لثه‌ها، موجب ایجاد این نوع مشکلات می‌شود. در واقع، اگر سطح قند خون کنترل نشده باشد، سبب عوارض بیشتری بر سلامت دهان و دندان می شود. دیابت می‌تواند بر سلامت لثه‌ها نیز تأثیر گذار باشد و باعث بروز بیماری‌های لثه و تورم آن‌ها شود. کنترل مداوم سطح قند خون و توجه به مراقبت‌های دهانی و دندانپزشکی می‌تواند به کاهش این مشکلات و حفظ سلامت دهان و دندان‌ها کمک کند.

تاثیر دیابت به روی دندان و لثه ها چگونه است؟

دیابت تأثیرات منفی زیادی بر دندان و لثه‌ها دارد که از جمله عوامل این تأثیرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تغییرات در ترکیب شیمیایی دهان: در افراد دیابتی، سطح قند خون بیش از حد افزایش می‌یابد و این باعث تغییرات در ترکیب شیمیایی دهان و تولید بیشتر اسیدها می‌شود که منجر به آسیب دندان‌ها می‌شود.
  2. کاهش جریان خون: دیابت می‌تواند باعث کاهش جریان خون در لثه‌ها شود که باعث ضعف و آسیب به لثه‌ها و بافت‌های حاشیه دندان می‌شود.
  3. تضعیف سیستم ایمنی: دیابت می‌تواند سیستم ایمنی را ضعیف کند و باعث افزایش خطر عفونت‌های دهانی و لثه شود.
  4. خشکی دهان: برخی از افراد دیابتی دچار خشکی دهان هستند که این وضعیت می‌تواند به پوسیدگی دندان‌ها و التهاب لثه منجر شود.
  5. تغییرات هورمونی: دیابت باعث تغییرات هورمونی در بدن می‌شود که می‌تواند به تضعیف لثه‌ها و تخریب بافت‌های دندانی منجر شود.

در کل بیماری دیابت، یکی از بیماری هایی است که می تواند به دندان های شما آسیب وارد کند. پس حتما اگر مبتلا به دیابت هستید، به سلامت دندان های خود بیشتر توجه کنید.

تاثیر دیابت به روی دندان و لثه ها چگونه است؟

علائمی که باید مراقب باشید

شما باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید اگر:

  • خونریزی یا درد لثه داشته باشید
  • دندان یا لثه شما عفونت کرده است
  • بوی بد دهان شما از بین نرود

کنترل دیابت به محافظت از دندان ها و لثه ها کمک زیادی می کند. این به نوبه خود به شما در مدیریت دیابت نیز کمک می کند. اگر دیابت دارید، مراقب این شرایط بهداشت دهان و دندان باشید به خصوص اگر سن شما بیشتر از ۵۰ سال است.

مهم ترین عوارض دیابت بر دندان و لثه

مهم ترین تاثیر دیابت بر دندان و تاثیر دیابت بر لثه عبارتند از:

التهاب لثه در بیماران دیابتی

بیماری لثه، شایع‌ترین مشکل سلامت دهان در افراد مبتلا به دیابت است. مرحله اول بیماری لثه، التهاب لثه است، زمانی که باکتری‌ها باعث خونریزی، قرمز شدن لثه‌ها و درد می‌شوند. باکتری‌ها عاشق مصرف شکر هستند و آن را به اسید تبدیل می‌کنند که به دندان‌ها آسیب وارد می‌کند. دیابت کنترل نشده به این معناست که سطح بالایی از قند در بزاق وجود دارد که این به معنای ارائه غذا برای باکتری‌ها است. همانطور که باکتری‌ها تجمع می‌یابند، با بزاق و غذای باقی‌مانده ترکیب شده و پلاک را تشکیل می‌دهند. تشکیل پلاک منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شود.

مراقبت‌های منظم از دهان شامل مسواک‌زدن، استفاده از نخ دندان و شستشو با دهانشویه‌های ضدعفونی کننده می‌تواند پلاک را از بین ببرد و التهاب لثه را متوقف کند.

پریودنتیت بر اثر قند خون

پریودنتیت، در صورت عدم درمان، می‌تواند به نوعی جدی‌تر از بیماری لثه تبدیل شود که به فرسایش استخوان و بافت‌های نگهدارنده دندان‌ها منجر می‌شود. در بدترین حالت، ممکن است دندان‌های خود را از دست بدهید. اگر به طور منظم نخ دندان نکشیده و مسواک نزنید، باکتری‌ها و پلاک‌ها روی دندان‌های شما تجمع می‌یابند. این باعث می‌شود که باکتری‌ها در حفره های دندان نفوذ کنند.

پریودنتیت تنها با مسواک‌زدن و نخ دندان درمان نمی‌شود. دندانپزشک شما باید در این مورد مداخله کند. حتی ممکن است شما را به یک متخصص درمان لثه ارجاع دهند. برخی افراد برای حفظ دندان‌های خود نیاز به جراحی لثه دارند.

دهان خشک در بیماران دارای قند خون

هم دیابت و افزایش سن، تولید بزاق دهان را کند می‌کنند. این باعث می شود تا شما را در معرض خطر خشکی دهان قرار بگیرید. بزاق آنزیم‌هایی را تولید می‌کند که به باکتری‌ها حمله می‌کنند. بدون آن، باکتری‌ها بدون کنترل رشد می‌کنند. خشکی دهان نه تنها می‌تواند منجر به زخم و التهاب شود، بلکه باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه نیز می‌شود.

عفونت دهان تاثیر دیابت بر لثه و دندان ها

باکتری‌ها تنها موجوداتی نیستند که شکر را دوست دارند. قارچ‌ها هم همین‌طور هستند، به همین دلیل است که عفونت قارچی به نام برفک در افراد دیابتی رایج است. برفک می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سفید یا قرمز روی زبان و داخل گونه شود. گاهی‌اوقات به زخم‌های باز تبدیل می‌شوند. اگر از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنید، سیگار می‌کشید یا آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به برفک دهان باشید. برفک فقط یکی از انواع عفونت‌های دهانی است که دیابت، شما را در معرض خطر ابتلا قرار می‌دهد. موارد دیگری نیز وجود دارد، از جمله سایر عفونت‌های قارچی.

سندرم سوزش دهان

هم برفک دهان و هم خشکی دهان می‌توانند منجر به سندرم سوزش دهان شوند. برخی از داروها نیز که برای کنترل فشار خون استفاده می شود، ممکن است این وضعیت را ایجاد کنند. علاوه بر این، ممکن است احساس کنید ک دهانتان با قهوه داغ سوخته است و باعث گزگز یا بی‌حس شود. ممکن است شما حس چشایی خود را از دست بدهید. سندرم سوزش دهان به خودی خود مضر نیست، مگر اینکه کمبود طعم را با افزودن شکر به غذای خود جبران کنید. این اقدام می‌تواند خطر ابتلا به حفره و بیماری لثه را افزایش دهد.

روش جلوگیری از بروز مشکلات دهان در دیابت چگونه است؟

روش جلوگیری از بروز مشکلات دهان در دیابت چگونه است؟

بسیاری از بیماری‌های دندان و لثه را می‌توانید پیش از آنکه فرصت برای شروع ایجاد شود، متوقف کنید اگر:

  • سطح قند خون خود را کنترل کنید.
  • حداقل دو بار در روز از مسواک با موهای نرم استفاده کنید، نخ دندان بکشید و از دهانشویه ضد عفونی کننده استفاده کنید.
  • حداقل ۳۰ دقیقه پس از خوردن غذا، صبر کنید تا از مینای دندانی که توسط اسید موجود در غذا نرم شده است، محافظت کنید.
  • اگر از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنید، آنها را بردارید و روزانه تمیز کنید. با آنها نخوابید.
  • اگر سیگار می‌کشید، سعی کنید این عادت را ترک کنید.
  • هر ۶ ماه یک بار چکاپ دندان انجام دهید. دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که این کار را بیشتر انجام دهید، بسته به شرایط شما.
  • به دندانپزشک خود اطلاع دهید که دیابت دارید و چه داروهایی مصرف می‌کنید. به آنها اطلاع دهید که آیا سطح قند خون شما غیرعادی است و اگر انسولین مصرف می‌کنید، زمان آخرین دوز خود را بگویید.

نتیجه گیری

تاثیر دیابت بر لثه و دندان ها بسیار جدی است. این تأثیرات شامل تغییرات شیمیایی در دهان، کاهش جریان خون، ضعیف شدن سیستم ایمنی، خشکی دهان و تغییرات هورمونی می‌شوند. به نظر می‌آید که مراقبت دقیق از دهان و دندان‌ها توسط افراد دیابتی و کنترل دقیق قند خون می‌تواند این مشکلات را به حداقل برساند.

منبع: www.webmd.com

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نویسنده : سانا زمانی

من سانا هستم. سئوکار و محتوانویس 25 ساله که همیشه مشتاق یادگیری چیزهای جدید هستم. رشته تحصیلی من تجربی بوده است و حالا به عنوان پرستار مشغول به کار هستم. آشنایی با دنیای پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال سبک زندگی سالم‌تر تشویق می‌کند و من علاقه‌مند به تحقیق و تولید محتوا در این زمینه هستم. من افتخار می‌کنم که با تیم پزشک آنلاین 24، این احساس ارزشمند را تجربه می‌کنم.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید