پشتیبانی سایت!            8 صبح الی 5 عصر 09051947338
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. ۹ درمان خانگی عفونت واژن | درمان فوری
۹ درمان خانگی عفونت واژن | درمان فوری

۹ درمان خانگی عفونت واژن | درمان فوری

  • ۱ بهمن ۱۴۰۲
  • 0 لایک
  • 256 بازدید
  • 0 دیدگاه

یکی از رایج‌ ترین بیماری‌ های زنانه عفونت واژن است که بسیاری از بانوان سعی دارند با بکارگیری انواع روش‌ های درمان خانگی عفونت واژن از شر این عارضه شایع راحت ‌شوند. معمولا عفونت واژن با علائم خاصی همچون خارش، سوزش، ترشحات نامطبوع و… همراه است، از آنجایی که ناحیه واژن دارای رطوبت بالایی است، به همین دلیل در بسیاری از مواقع مستعد ابتلا به عفونت می‌ باشد.

بنابراین بکارگیری روش‌ های درمانی خانگی می‌ تواند به پیشگیری و رفع عفونت واژن کمک کند. از این رو در این مقاله از سایت پزشک آنلاین ۲۴ به بررسی انواع راه‌ های درمان عفونت واژن در خانه می‌ پردازیم، پس بانوان عزیز حتما تا انتها این مقاله را دنبال کنید تا آگاهی‌ تان در این زمینه بالاتر رود.

عفونت واژن چیست؟

عفونت واژن یا ولوو واژینیت زمانی رخ می‌ دهد که تعادل باکتربایی نرمال و طبیعی ناحیه واژن دچار اختلال گردد. در این هنگام رحم ملتهب شده و با علائمی همانند سوزش، خارش، ترشحات غیرعادی و بوی بد مواجه می‌ شود. خانم‌ ها اگر در طی روز متوجه ترشحات آبکی و بدون بو شده‌ اند، نباید نگران شوند. اما در صورتی که ترشحات آن‌ ها با بوی شدید و تغییرات رنگ همراه باشد، به عفونت واژن مبتلا شده اند و بهتر است خیلی زود جهت درمان آن اقدام کنند. بسیاری از خانم‌ ها در ابتدا با استفاده از روش‌ های درمان خانگی به علاج عفونت واژن خود می‌ پردازند.

انواع عفونت‌ های واژن

از آنجایی که عوامل ایجادکننده عفونت واژن با هم فرق می‌کند، این عفونت نیز به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌گردد که هر کدام از این عفونت‌ها را براساس شدت آن‌ها می‌توان با استفاده از انواع روش‌های درمان خانگی عفونت واژن یا مصرف انواع داروها با نسخه پزشک برطرف کرد. از این رو می‌توان انواع عفونت واژن را این طور بیان کرد:

  • عفونت قارچی یا مخمری واژن: قارچی با نام کاندیدا آلبیکنس دلیل اصلی بوجود آمدن چنین عفونتی در واژن است. برهم خوردن تعادل باکتریایی واژن در اثر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در زنان باردار و دیابتی، مصرف فراوان کربوهیدرات و… همگی زمینه بروز چنین عفونتی در واژن را میسر می‌کنند.‌
  • عفونت باکتریایی واژن: ابن عفونت نیز ناشی از به دلیل نامنظم شدن تعادل باکتریایی واژن ایجاد می‌شود و هیچ گونه علائمی در واژینیت همانند درد و تحریک ندارد، اما در برخی از مواقع با بوی بد و ترشحات سفید مایل به خاکستری همراه است، معمولا به هنگام نزدیکی و در دوران قاعدگی خانم‌های مبتلا به این عفونت بوی شبیه بوی ماهی را از واژنشان حس می‌کنند.
  • عفونت تریکومونیازیس: تریکومونیازیس نوعی انگل تک یاخته می‌باشد و منجر به ایجاد عفونت شدید واژن خواهد شد.‌ زنانی که دچار این عفونت می‌شوند با عفونت ادراری، درد، خونریزی، ترشحات بدبو و… مواجه می‌گردند.

بهترین روش درمان خانگی عفونت واژن

بسیاری از بانوان به هنگام مواجه شدن با انواع عفونت‌ های واژن دچار ترس و نگرانی زیادی می‌ شوند، اما آن‌ ها می‌ توانند با بکارگیری درمان خانگی عفونت واژن برخی از انواع این عفونت‌ ها را ریشه‌ کن کنند و از شدت سایر عفونت‌ های واژینال بکاهند. از این رو در ادامه به بیان انواع درمان‌ های خانگی عفونت واژن می‌ پردازیم. به یاد داشته باشید که قبل از انجام هر یک از روش های معرفی شده بهتری است با بهترین دکتر زنان در شیراز مشورت نمایید.

درمان عفونت واژن با ماست

جهت درمان برخی از عفونت‌ های واژن همچون عفونت قارچی می‌ توان از ماست استفاده کرد، چرا که ماست پروبیوتیک فراوانی دارد که در رفع این بیماری زنانه بسیار موثر است. بنابراین می‌ توان با خوردن روزانه ماست یا با استفاده موضعی ماست بر این ناحیه به رفع عفونت واژینال کمک کرد. کافیست بر روی یک پارچه تمیز یا تامپون مقداری ماست بمالید و آن را بر ناحیه واژن بگذارید، روزی دو بار این روش را انجام دهید تا همه علائم این عفونت زنانه رفع شوند.

درمان عفونت واژن با روغن پونه کوهی

یکی از راه‌ های درمان خانگی عفونت واژن استفاده از روغن پونه کوهی یا همان مرزنگوش می‌ باشد، از آنجایی که این روغن از رشد کاندیدا آلبیکنس جلوگیری می‌ کند.‌ بنابراین جهت درمان با این روش کافیست ۴ تا ۵ قطره روغن پونه کوهی را در یک ماده حامل همچون روغن زیتون یا نارگیل ترکیب نمود و به موضع مالید.

درمان خانگی عفونت واژن

درمان عفونت واژن با سرکه سیب

بررسی‌ ها نشان می‌ دهد که سرکه سیب مانع از رشد باکتری‌ ها و قارچ‌ ها در محیط واژن می‌ گردد.‌ بنابراین بانوان جهت درمان عفونت واژن خود می‌توانند از سرکه سیب به عنوان یک روش درمانی خانگی فوق‌العاده استفاده کنند. کافیست نصف یک فنجان سرکه سیب را در وان حمام بریزند و ۲۰ دقیقه در این ترکیب بنشینند. همچنین خانم‌ها باید از مصرف سرکه سیب به طور مستقیم روی موضع اجتناب کنند، چرا که سرکه می‌ تواند باکتری‌های سالم بدن را از بین ببرد، به همین دلیل بانوان باید ابتدا سرکه سیب را رقیق‌ کنند و سپس آن را به کار گیرند.

درمان عفونت واژن با روغن نارگیل

آسان‌ ترین روش خانگی جهت درمان عفونت واژن، مالیدن روغن نارگیل بر سطح واژن است. روغن نارگیل دارای خواص ضد قارچی بوده، به همین دلیل مانع از رشد باکتری‌ های کاندیدای می‌ شود، از این رو مصرف روغن ارگانیک نارگیل به صورت موضعی و داخلی در درمان این بیماری‌ زنانه مانعی ندارد.‌

درمان  خانگی عفونت واژن با هیدروژن پر اکساید

هیدروژن پر اکساید نوعی ضدعفونی کننده می‌ باشد که تاثیر فراوانی بر درمان و رفع بسیاری از باکتری‌ ها، قارچ‌ ها، مخمرها و ویروس‌ ها دارد. بنابراین خانم‌ های که می‌ خواهند با استفاده از این روش خانگی به درمان عفونت واژن خود بپردازند، بهتر است ابتدا به خوبی هیدروژن پر اکساید را با آب رقیق کنند، سپس آن را به کار گیرند.

روش درمان عفونت واژن با مصرف ویتامین C

ویتامین C نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، این ویتامین در واقع نوعی اسید به نام اسید اسکوربیک است که از خواص ضدمیکروبی برخوردار می‌ باشد. به همین دلیل بسیاری از خانم‌ها جهت مهار رشد باکتری‌های کاندیدای در محیط واژن خود، ویتامین سی را به رژیم غذایشان می‌ افزایند.

درمان عفونت واژن سیر

رایج‌ ترین درمان خانگی عفونت واژن استفاده از سیر می‌ باشد. از آنجایی که سیر نقش موثری در از بین بردن کاندیدای باکتری‌ها و قارچی دارد. بنابراین می‌توان با اضافه کردن سیر تازه به رژیم غذایی و مصرف شیاف‌ های سیر همراه با آویشن و… به رفع عفونت‌ های واژن پرداخت‌. بسیاری از بانوان جهت درمان عفونت‌ واژینیت سیر را داخل واژن می‌ گذارند، اما این کار توصیه نمی‌ گردد چرا که منجر به سوزش، درد، التهاب و خارش واژن می‌ شود.

روش های یهیود عفونت واژن با جوش شیرین

یکی از روش‌ های درمان خانگی سنتی جهت رفع عفونت واژینال استفاده از محلول جوش شیرین می‌ باشد. جوش شیرین مانع از رشد عوامل کاندیدای در واژن می‌ شود. بنابراین خانم‌ ها می‌ توانند ۲ قاشق چایخوری جوش شیرین را در دو لیتر آب بریزند و در آن به مدت ۲۰ دقیقه بنشینند، همچنین می‌ توانند در طول روز چندین بار ناحیه واژن را با این محلول شستشو دهند تا علائم بهبودی حاصل شود.

نتیجه گیری

برخی از بیماری‌ های زنانه همانند عفونت واژن می‌ تواند موجب ایجاد مشکلات دیگری در بدن مانند عفونت ادراری، آسیب به کلیه‌ ها و کمر دردهای شدید گردد. بنابراین بانوان با مشاهده علائم عفونت واژن در بدن خود، باید فورا نسبت به درمان این بیماری بپردازند. خانم‌ ها در ابتدا می‌ توانند با استفاده از روش‌ های درمان خانگی عفونت واژن به رفع علائم عفونت و بهبودی خود کمک کنند، اما در برخی از مواقع که شدت عفونت بالاتر است، باید به پزشک مراجعه نمایند.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده : سانا زمانی

من سانا هستم. سئوکار و محتوانویس 25 ساله که همیشه مشتاق یادگیری چیزهای جدید هستم. رشته تحصیلی من تجربی بوده است و حالا به عنوان پرستار مشغول به کار هستم. آشنایی با دنیای پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال سبک زندگی سالم‌تر تشویق می‌کند و من علاقه‌مند به تحقیق و تولید محتوا در این زمینه هستم. من افتخار می‌کنم که با تیم پزشک آنلاین 24، این احساس ارزشمند را تجربه می‌کنم.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید