پشتیبانی سایت!            8 صبح الی 5 عصر 09051947338
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. آیا لمینت دندان برای افراد سیگاری موثر است؟
آیا لمینت دندان برای افراد سیگاری موثر است؟

آیا لمینت دندان برای افراد سیگاری موثر است؟

  • ۶ بهمن ۱۴۰۲
  • 0 لایک
  • 226 بازدید
  • 1 دیدگاه

لمینت دندان یکی از روش‌های دندانپزشکی می‌باشد که با کمک آن می‌توان زردی و لکه دندان‌ها را از بین برد. البته لمینت دندان شرایطی دارد، مثلا لمینت دندان برای افراد سیگاری با محدودیت‌های همراه است. همان‌طور که می‌دانید امروزه مصرف سیگار در اکثر افراد اعم از جوانان، نوجوانان، خانم‌ها و بخصوص آقایان افزایش یافته، اغلب افراد برای سرگرمی و تفریح به استفاده از سیگار می‌پردازند، اما با همین سیگار کشیدن مشکلات زیادی از جمله زردی، لکه، عفونت و پوسیدگی دندان را برای خود به وجود می‌آورند که زیبای لبخند آنها را از بین می‌برد.

بنابراین بیشتر افراد سیگاری به دنبال راه چاره‌ای برای حل این مشکل خود هستند، یکی از این راه‌ها لمینت دندان می‌ باشد! اما به نظرتان اصلا لمینت دندان برای این افراد جواب می‌دهد؟ پس برای رسیدن به جواب این سوال و آشنایی بیشتر با این روش دندانپزشکی تا پایان مقاله از سایت پزشک آنلاین ۲۴، ما را همراهی کنید.

لمینت دندان برای افراد سیگاری

دانستنی های پزشکی – در افراد سیگاری، دود سیگار می‌ تواند باعث آسیب‌ ها و پوسیدگی‌ های دندانی شود. بنابراین، قبل از انجام لمینت دندان، دندانپزشک باید تمام این آسیب‌ ها و پوسیدگی‌ ها را درمان کند. این کار ممکن است زمان‌ بر و هزینه‌ بر باشد. پس از درمان پوسیدگی‌ ها، دندانپزشک، دندان‌ ها را آماده می‌ کند تا لمینت‌ ها روی آنها قرار گیرند.

  • این کار معمولاً طی دو جلسه انجام می‌ شود. در جلسه اول، دندانپزشک قالبی از دندان‌ ها می‌ گیرد. این قالب به آزمایشگاه فرستاده می‌ شود تا لمینت‌ ها ساخته شوند.
  • در جلسه دوم، لمینت‌ ها روی دندان‌ ها قرار می‌ گیرند و به دقت تنظیم می‌ شوند.

ماندگاری لمینت دندان برای افراد سیگاری کمتر از افراد غیرسیگاری است. این به دلیل آسیب‌هایی است که دود سیگار به مینای دندان وارد می‌کند.

کدام نوع لمینت برای افراد سیگاری مناسب تر است؟

لمینت‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی. هر کدام از این لمینت‌ها حساسیت‌های مختلفی نسبت به دود سیگار دارند. لمینت سرامیکی نسبت به دیگر لمینت‌ها در برابر رنگدانه‌های تنباکو، سیگار، قهوه، غذا و … مقاومت بیشتری دارد و دیرتر دچار تغییر رنگ می‌شود.

برای نصب ونیرهای لمینت یا همان ونیرهای سرامیکی، دندان‌های افراد سیگاری نیز مانند افراد غیر سیگاری تراش داده می‌شود. به همین دلیل، نیکوتین دود سیگار نمی‌تواند به از بین بردن پیوند مینای دندان و لمینت‌های سرامیکی بپردازد. در نتیجه، عمر لمینت سرامیکی بر سطح دندان بسیار بالا می‌رود.

لمینت‌ های کامپوزیتی خاصیت رنگ‌ پذیری بالاتری دارند و به هنگام استفاده از سیگار، میزان حساسیت به رنگ آن‌ ها بیشتر می‌ شود. با این حال، ونیرهای کامپوزیت از مقاومت نسبی در برابر نیکوتین دود سیگار برخوردارند و عمر و ماندگاری آن‌ها بر سطح دندان متوسط است. همچنین، با استفاده از مواد جدیدی می‌ت وان رنگ‌پذیری آن‌ها را برطرف کرد، اما این کار هزینه زیادی دارد. بنابراین، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای لمینت دندان برای افراد سیگاری استفاده از لمینت سرامیکی است.

با مراجعه به بهترین دندانپزشک در شیراز، می توانید در خصوص انتخاب لمنیت دندان مشاوره داشته باشید.

لمینت دندان برای افراد سیگاری

علت ممنوع شدن سیگار بعد از لمینت دندان

افراد سیگاری بعد از لمینت دندان‌ هایشان باید سیگار را کنار بگذارند، از آنجایی که سیگار کشیدن آسیب جدی به لمینت دندان‌ ها وارد می‌کند. در ادامه برخی از دلایل جهت ممنوعیت سیگار بعد از لمینت دندان را بیان می‌کنیم:

افزایش احتمال پوسیدگی دندان

خطر پوسیدگی دندان‌ها پس از لمینت افزایش می‌یابد. این موضوع یکی از مواردی است که پس از لمینت دندان باید مدنظر قرار گیرد. در صورت پوسیدگی دندان‌ها پس از لمینت، لازم است لمینت برداشته شده و پس از ترمیم دندان، مجدداً نصب شود. این فرآیند دردناک و پرهزینه است. سیگار کشیدن باعث تجمع جرم و پلاک بیشتر روی دندان‌ها می‌شود و امکان رشد باکتری‌ها بر سطح دندان را افزایش می‌دهد. بنابراین، خطر پوسیدگی دندان‌ها را دوچندان می‌کند.

تحلیل لثه

یکی از پیامدهای نامطلوب سیگار کشیدن، تحلیل رفتن لثه‌ها است. لمینت دندان بر روی لثه‌های کوتاه و تحلیل رفته کارایی مناسبی ندارد و به سرعت باعث افتادگی لثه‌ها می‌شود. بنابراین سیگاری‌ها باید بدانند که با مصرف این محصول دخانی، خود را در معرض انواع بیماری‌های لثه قرار می‌دهند که یکی از آثار منفی سیگار، تحلیل رفتن لثه‌ها است. بنابراین افرادی که سیگار می‌کشند، اما می‌خواهند لثه‌ها و دندان‌های سالمی داشته باشند، بهتر است با یک برنامه مناسب، سیگار را ترک کنند.

تغییر رنگ روکش لمینت

سیگار کشیدن یکی از علت‌های تغییر رنگ روکش لمینت دندان می‌باشد، از آنجایی که سیگار از رنگدانه‌های قهوه‌ای نیکوتین و تنباکو برخوردار است، از این رو بعد از مدتی موجبات زردی و لک شدن روکش لمینت دندان را فراهم می‌کند.

انواع روش کاهش تاثیر سیگار روی لمینت دندان

سیگاری‌ ها بعد از نصب لمینت دندان خود بهتر است دیگر کشیدن سیگار و قلیان را کنار بگذارند، اما اگر همچنان اصرار بر این دارند که به استفاده از سیگار بپردازند، روش‌ های مختلفی وجود دارد که با توجه به آن‌ها، لمینت دندان برای افراد سیگاری بهتر جواب می‌ دهد‌، بنابراین برخی از این روش‌ها که به کاهش تاثیر سیگار بر روی این روکش دندانی می‌ پردازد به قرار زیر هستند:

  • استفاده از یک خمیر دندان مناسب: بهترین خمیر دندان‌ ها جهت استفاده بر روی دندان‌ های لمینت شده، خمیر دندان‌ های ژله‌ای هستند، چرا که مواد ساینده و سفیدکننده کمی دارند.
  • استفاده از مسواک مناسب: یکی از راه‌ های که به کاهش اثر سیگار بر لمینت دندان کمک می‌ کند، استفاده از مسواک مناسب است. این مسواک‌ ها باید بسیار نرم باشند تا هیچ فشاری به دندان‌ها وارد نکنند، همچنین امکان زدودن لکه و زردی ناشی از استعمال سیگار را داشته باشند.
  • استفاده از نایت گارد: افرادی که بعد از نصب لمینت دندان نمی‌ توانند مصرف سیگار را ترک کنند، می‌ توانند به هنگام کشیدن سیگار از نایت گارد استفاده کنند. نایت گاردها در واقع نوعی پوشش‌ ژله‌ای می‌باشند که آن را بر روی لمینت دندان می‌گذارند تا مانع از زرد شدن دندان‌ ها به هنگام مصرف سیگار گردند. البته نایت گاردها به طور صد در صدی لمینت دندان را حفظ نمی‌کنند، بلکه روند خرابی انواع لمینت‌ها همچون لمینت سرامیکی، کامپوزیتی و… را به تاخیر می‌ اندازند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دندانپزشک

استعمال سیگار و دخانیات مختلف ضررهای زیادی به دندان‌ ها می‌ رساند، همچنین این زیان‌ها برای افراد سیگاری که دندان‌هایشان را لمینت کرده‌اند دوچندان می‌گردد، بنابراین تا جایی که ممکن است، افراد باید سعی کنند سیگار را بعد از لمینت دندان‌هایشان ترک کنند. توجه داشته باشید که برای انجام لمنیت دندان، باید به دندانپزشکان باتجربه در این زمینه مراجعه کنید. پیشنهاد ما به شما مراجعه به بهترین دندانپزشک متخصص لمنیت دندان در شیراز است. با کلینیک بر روی لینک درج شده می توانید با بهترین متخصصان آشنا شوید.

ما در مقاله لمینت دندان برای افراد سیگاری اشاره کردیم که مصرف سیگار عمر لمینت را کاهش می‌دهد، اما افرادی که به کشیدن سیگار عادت کرده‌اند می‌توانند از روش‌هایی استفاده کنند که تاثیر سیگار بر لمینت دندان‌هایشان را کم کند تا خرابی لمینت دندان‌هایشان به تعویق بیفتد.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده : سانا زمانی

من سانا هستم. سئوکار و محتوانویس 25 ساله که همیشه مشتاق یادگیری چیزهای جدید هستم. رشته تحصیلی من تجربی بوده است و حالا به عنوان پرستار مشغول به کار هستم. آشنایی با دنیای پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال سبک زندگی سالم‌تر تشویق می‌کند و من علاقه‌مند به تحقیق و تولید محتوا در این زمینه هستم. من افتخار می‌کنم که با تیم پزشک آنلاین 24، این احساس ارزشمند را تجربه می‌کنم.

  • اشتراک گذاری:

۱ دیدگاه

  •  6 ماه قبل

    سلام من سیگاری بودم و دندان ها زرد و زشت شده بودند. الان لمینت دندان انجام دادم و واقعا راضی هستم

دیدگاه خود را درج کنید