پشتیبانی سایت!            8 صبح الی 5 عصر 09051947338
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. چرا لمینت دندان برای زنان باردار خطرناک است؟
چرا لمینت دندان برای زنان باردار خطرناک است؟

چرا لمینت دندان برای زنان باردار خطرناک است؟

  • ۸ بهمن ۱۴۰۲
  • 0 لایک
  • 224 بازدید
  • 0 دیدگاه

لمینت دندان یکی از خدمات زیبایی و ترمیمی دندانپزشکی است که طرفداران زیادی دارد. بسیاری از افراد برای جذاب‌تر کردن لبخندشان تمایل به استفاده از این روش دارند. گروهی از این افراد، خانم‌ های باردار هستند که قصد انجام لمینت دندان را دارند. سوال اصلی که در این زمینه مطرح می‌ شود این است که آیا لمینت دندان برای زنان باردار مضر است؟ آیا لمینت دندان را در این دوران حساس خطرناک است و باید بعد از دوران بارداری به این کار اقدام کرد؟ پاسخ به این سوالات را در ادامه این مقاله از سایت پزشک آنلاین ۲۴ بررسی می‌ کنیم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یک روکش نازک و همرنگ دندان است که برای تغییر شکل، اندازه و رنگ دندان‌ها استفاده می‌شود. لمینت‌ها به‌صورت جداگانه بر روی هر دندان قرار می‌گیرند. برای اینکه لمینت به‌خوبی روی دندان بچسبد، باید مقداری از مینای دندان تراشیده شود. این تراشیدن باید به‌اندازه‌ای باشد که دندان‌ها پس از لمینت‌گذاری بزرگ و غیرطبیعی به نظر نرسند.

معمولاً دندانپزشک پیش از لمینت دندان، آن‌ها را به خوبی بررسی کرده و هرگونه پوسیدگی دندان‌ها را ترمیم می‌کند. البته ضرورتی ندارد که همه افراد به انجام این روش زیبایی بپردازند، بلکه این روش برای افرادی مناسب است که دارای دندان‌های کج، ترک‌خورده، دندان‌های بافاصله و… هستند.

آیا امکان لمینت دندان در دوران بارداری وجود دارد؟

یکی از حساس‌ترین دوران زندگی زنان، دوران بارداری است. برخی از زنان تمایل دارند تا در این دوران به استفاده از روش‌های زیبایی دندان بپردازند تا ظاهر دندان‌هایشان را زیباتر کنند. یکی از این روش‌های زیبایی، لمینت در بارداری است.

پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند تا انجام کارهای دندانپزشکی غیرضروری مانند لمینت دندان را به زمان بعد از زایمان موکول کنند. انجام خدمات لمینت دندان منجر به ایجاد التهاب بیشتر لثه‌های زنان باردار و کاهش میزان کلسیم بدن آنها می‌شود. از این رو، عمر لمینت دندان زنان باردار کوتاه‌تر می‌شود و بعد از مدتی، لمینت دندان آنها می‌افتد. پس لمینت دندان در دوران بارداری، قابل انجام است اما ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد.

لمینت دندان برای زنان باردار

عوارض لمینت دندان برای زنان باردار

هنگامی که زنان برای انجام کارهای درمانی به دندانپزشک مراجعه می‌کنند، دندانپزشک از آن‌ها درباره وضعیت جسمانی‌شان سؤالاتی می‌پرسد. اگر زنان در دوران بارداری هستند و قصد انجام لمینت دندان را دارند، باید ابتدا از عوارض آن کاملاً آگاه شوند تا از وقوع پیامدهای احتمالی این روش ترمیمی جلوگیری کنند. برخی از مهمترین عوارض لمینت دندان برای زنان باردار عبارتند از:

ایجاد تورم و التهاب لثه

یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در دهان و دندان خانم‌های باردار، التهاب لثه است. زمانی که خانم‌های باردار به انجام لمینت دندان می‌پردازند، التهاب لثه‌هایشان تشدید می‌شود. این امر می‌تواند مشکلات جدیدتری نیز برای خانم‌های باردار ایجاد کند. به عنوان مثال، امکان پوسیدگی دندان با انجام لمینت افزایش می‌یابد.

کاهش کلسیم در بدن مادر باردار

جنین برای رشد و نمو خود، مواد مغذی مورد نیاز را از بدن مادر دریافت می‌کند. کلسیم یکی از این مواد مغذی ضروری است که از استخوان‌ها و دندان‌های مادر باردار تأمین می‌شود. خانم‌های بارداری که لمینت دندان انجام می دهند، مقدار کلسیم بدنشان کاهش می‌یابد. به همین دلیل دندان‌های مادران در دوران بارداری بیشتر تحلیل می‌رود.

تحلیل مینای دندان در حاملگی

خانم‌هایی که قصد انجام خدمات زیبایی دندان مانند لمینت را دارند، باید توجه داشته باشند که در این روش، بخشی از دندان تراشیده می‌شود. بنابراین، مینای دندان زنان باردار که به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری ضعیف‌تر شده است، در معرض آسیب بیشتری قرار می‌گیرد.

برای کاهش عوارض لمینت دندان برای خانم های باردار، توصیه می شود حتما به دندانپرشکان باتجربه و معروف مراجعه کنید. با کلیک بر روی بهترین متخصص لمینت دندان در شیراز می توانید با بهترین متخصصان آشنا شوید، مشاوره آنلاین داشته باشید و یا نوبت اینترنتی دریافت نمایید.

بهترین زمان برای انجام لمینت دندان در بارداری

بانوان باردار جهت انجام لمینت یا انواع خدمات زیبایی دندان باید حتما با دندانپزشک متخصص مشورت نمایند. برای مشاهده بهترین دندانپزشک شیراز می توانید روی لینک کلیک نمایید. می‌توان گفت بهترین زمان جهت چکاپ و انجام خدمات زیبایی دندان در دوران بارداری به قرار زیر است:

سه ماهه اول بارداری

دندانپزشکان انجام لمینت دندان در سه ماه اول بارداری را ممنوع کرده‌اند، زیرا در این سه ماه بافت جنین در حال شکل‌گیری است و انجام چنین عملی همراه با مصرف مواد شیمیایی می‌تواند احتمال بروز حساسیت‌ها را افزایش دهد. علاوه بر این، زنان باردار در سه ماهه اول بارداری معمولاً با مشکلاتی مانند تهوع، استفراغ، معده درد، سرگیجه و غیره مواجه هستند که انجام خدمات دندانپزشکی را برای آنها دشوار می‌کند.

سه ماه دوم بارداری

سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای لمینت دندان در بارداری است. در این دوره، جنین به اندازه کافی رشد کرده است و مادر نیز احساس بهتری دارد. بنابراین، مادران باردار می‌توانند در این دوره برای ترمیم دندان‌های پوسیده، پر کردن دندان‌های شکسته و حتی انجام خدمات زیبایی دندان مانند لمینت اقدام کنند در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، مادران باردار باید قبل از مصرف هر دارویی با دندانپزشک خود مشورت کنند تا از بی‌خطر بودن آن برای جنین اطمینان حاصل کنند.

سه ماه سوم بارداری

دوره سوم بارداری مصادف است با زمانی که جنین به بیشترین رشد خود رسیده است. در این دوره، انجام کارهای سخت و طولانی‌مدت مانند لمینت دندان برای زنان باردار توسط دندانپزشک چندان توصیه نمی‌شود. چرا که لمینت دندان برای زنان باردار احتمال از بین رفتن جنین را افزایش می‌دهد. این امر به این دلیل است که خانم باردار باید مدت طولانی به پشت بخوابد و همین امر فشار زیادی به رگ‌های خون‌رسانی به جفت وارد می‌کند و جنین با کمبود خون مواجه می‌شود.

لمینت دندان برای زنان باردار

چرا نباید در دوران بارداری دندان‌ ها را لمینت کرد؟

خیلی از کلینیک‌ها و مراکز درمانی انجام خدماتی همچون لمینت در بارداری که جهت زیبایی دندان‌ها به کار می‌رود را ممنوع کرده‌اند. از آنجایی که خدمات زیبایی لمینت دندان تهدیدی جدی برای سلامت مادر و جنین می‌باشد و انجام آن در بارداری ضرورتی ندارد. می‌توان دو مورد از مهمترین دلایل منع لمینت دندان برای زنان باردار را این طور بیان نمود:

  • زنان باردار باید چند ساعت به پشت بخوابند

جهت انجام لمینت دندان، خانم‌های باردار باید ساعات طولانی به پشت بخوابند، اما خوابیدن در چنین حالتی در دوران بارداری مناسب نیست، چرا که این وضعیت خانم‌های باردار موجب می‌شود، عروقی که کار غذارسانی به جنین را بر عهده دارند دچار آسیب گردند؛ علاوه بر این ماندن خانم‌های باردار در حالت دراز کش به پشت به مدت طولانی فشار زیادی به جفت وارد می‌کند، در نتیجه امکان سقط جنین وجود دارد. افراد با این شرایط برای خدمات دندانپزشکی همانند لمینت دندان باید ساعات طولانی روی صندلی دراز بکشند و بدین ترتیب صدمات جبران‌ناپذیری به جنین وارد می‌شود.

  • نصب لمینت دندان با اشعه ایکس صورت می‌گیرد

دندانپزشک برای قرار دادن لمینت به طور دقیق روی دندان، به تصاویر رادیوگرافی نیاز دارد که برای تهیه آنها از اشعه ایکس استفاده می‌شود. اما مادران باردار نباید در معرض اشعه ایکس قرار گیرند، زیرا این امر سلامت آنها و جنینشان را به خطر می‌اندازد. بنابراین بهتر است زنان باردار انجام خدمات زیبایی دندانپزشکی را تا بعد از زایمان به تعویق بیندازند.

همان طور که گفته می‌شود، لمینت دندان در بارداری بهتر است انجام نشود و به بعد از زایمان موکول شود. اگر در این زمینه سؤالاتی دارید و نیاز به مشاوره دارید و یا قصد انجام لمینت دندان دارید، توصیه می‌کنیم به بهترین کلینیک دندانپزشکی در شیراز مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت پزشک آنلاین ۲۴ گفتیم که لمینت در بارداری برای مادر و جنین خطرناک است، بنابراین بهترین راه آن است که لمینت دندان را به بعد از زایمان موکل کنند، اما اگر اصرار به انجام چنین خدمات زیبایی دارند، بهتر است در سه ماهه دوم بارداری به انجام این روش زیبایی دندان‌ها بپردازند. البته خانم‌ها باید بدانند لمینت دندان‌ها در حاملگی از عمر بالایی برخوردار نیست و احتمال افتادن آن‌ها وجود دارد.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده : سانا زمانی

من سانا هستم. سئوکار و محتوانویس 25 ساله که همیشه مشتاق یادگیری چیزهای جدید هستم. رشته تحصیلی من تجربی بوده است و حالا به عنوان پرستار مشغول به کار هستم. آشنایی با دنیای پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال سبک زندگی سالم‌تر تشویق می‌کند و من علاقه‌مند به تحقیق و تولید محتوا در این زمینه هستم. من افتخار می‌کنم که با تیم پزشک آنلاین 24، این احساس ارزشمند را تجربه می‌کنم.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید